Діти з ДЦП
Дитячий церебральний параліч (ДЦП) одне з важких захворювань нервової системи в дитячому віці, яке призводить дитину до інвалідності. При ДЦП уражається не тільки рухова система, а й інтелект, мова. В тяжких випадках дитина самостійно не сидить, не пересувається. Якщо у дитини важкі враження рухової системи і вона не може тримати ручку, то за рішенням педради школи такий учень звільняється від оцінювання письмових робіт і з ним проводиться усне вивчення грамоти і мови. При наявності комп'ютера проводяться спроби по навчанню друкування на комп'ютері.
Навчання письму можливе після підготовки руки до письма. Тривалий час використовуються вправи по опануванню рухів, потрібних для письма: контроль за роботою м'язів пальців при змиканні кінчиків нігтьових фалангів 1, 2, 3 пальців, почергове згинання та розгинання пальців, утримання олівця в пальцях в повітрі. Діти можуть виконувати завдання на магнітній дошці.
Подалі, коли діти з ДЦП навчаться тримати ручку і почнуть писати, слід потурбуватися про зручну ручку. Ручка повинна бути товстою, таку ручку легше втримати в руці. Якщо немає зручної ручки, то на неї можна надіти кусок товстої гуми. В тому випадку, коли у дитини гіперкінези верхніх кінцівок, рука «дригається», – на руку можна одягнути «браслет» – мішечок з піском.
Артикуляційна гімнастика
Всі вправи виконуються перед дзеркалом спочатку повільно, потім – темп прискорюється. Вправи виконуються під рахунок педагога від 1 до 5. На одному занятті використовувати до 5 вправ.
1. Язик “лопатка” – розпластати на нижній губі.
2. “Наказати неслухняний язик” – широкий язик лежить на нижній
губі, в цей час губами шльопаємо по язику й промовляємо: бя - бя - бя.
3. “Парканчик”. Губи розкриті, посміхаються, зуби зчеплені.
4. “Посмішка”. Губи стулені, розтягнуті в посмішку.
5. Відкриття та закриття рота, клацання зубами, утримання рота
відкритим під рахунок.
6. Витягнення губ хоботком.
7. Витягнення зімкнутих губ.
8. Покусування нижньої губи верхніми зубами.
9. Язик “голочка”.
10. “Годинник” – рухи кінчика язика направо – наліво.
11. “Гойдалка” – язик рухається вгору, вниз.
12. Кругові рухи язика то справа наліво, то зліва направо.
13. “Грибок” – широкий плоский язик присмоктати до твердого
піднебіння. Бокові краї язика знаходяться біля корінних зубів.
14. Згинання язика в трубочку.
15. “Сердита кицька” – кінчик язика за нижніми зубами, а спинка
язика вигинається вгору та вперед.
16. “Чашка” – язик широкий, бокові краї язика притиснуті до верхніх корінних зубів, кінчик язика не торкається піднебіння. Форма язика нагадує посудину, в якій можна утримати водичку.
17. “Індики” – широкий язик рухається вперед – назад по верхній губі, вимовляючи звукосполучення бл - бл - бл.
Вправи на розвиток мовного дихання
Діти, які можуть стояти, виконують вправи стоячи, з іншими – сидячи, чи, навіть, лежачи. У тому випадку, коли вправи виконуються стоячи, чи сидячи – руки вільно опущені.
1. Плечі підняти - вдих, опустити - видих.
2. Звести лопатки - вдих, розвести - видих.
3. Плечі вперед - вдих, розвести - видих.
4. Нахил вправо - вдих, випрямитися - видих.
5. Вказівним пальцем правої руки закрити праву ніздрю - вдих,
видих. Те ж саме повторити з середнім, підмізинним. Повторити з лівою ніздрею та лівою рукою.
6. Вдих - руки вгору, видих з силою.
7. Вдих через рот, видих через ніс.
8. Вдих через ніс, видих через рот.
9. На видиху - довга вимова:
- Голосних А, О, У, И, Е;
- Звука М;
- Рахунок до 5 і назад.
Коментарi