Методичні рекомендації

щодо організації та проведення виховної роботи у позашкільних

та загальноосвітніх навчальних закладах з метою відзначення

200-річчя від дня народження Тараса Шевченка

І. С. Личак,

завідувач відділу

спортивного туризму і краєзнавства

Т. О. Миронова,

методист методичного відділу

КЗ КОР «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини»

Невмирущий дух поета, як і раніше, витає над рідною Україною,

невмовкаюче роздається його віще слово і сіє на народній ниві

живе насіння оновлення

Павло Грабовський

Творча спадщина Тараса Григоровича Шевченка має неоціненне значення у становленні української культури. Поезія Великого Кобзаря стала формотворчим етапом у розвитку української літературної мови. Шевченко поєднав її з живою народною мовою, розширив можливості українського художнього слова. Творчість видатного прозаїка відкрила новий етап у розвитку естетичного та соціального мислення українців, утверджуючі ідеали гуманізму, волелюбства та людської гідності.

Шевченкова творчість – духовна основа формування сучасної української нації, тому що для українців усіх наступних поколінь Великий Кобзар став могутнім джерелом національної свідомості, символом України. Т. Шевченко – не лише геніальний поет українського народу. Він – його сумління, совість, бунтівний розум і одночасно його ніжне щире серце, сповнене великої любові і безмежного страждання. Ось чому його люблять і шанують усі – незалежно від віку, естетичних уподобань, ідеологічних позицій.

Тарас Шевченко є для нас образом людини-правдошукача, людини творчої, непересічної у своєму поетичному й художньому таланті, людини наполегливої у досягненні своєї мети, справжнього поета-патріота, який кожен свій поетичний рядок-думу присвячував рідній землі, рідному українському читачеві. Це справжній приклад для прийдешніх поколінь, приклад вірного служіння своїй Батьківщині.

Твори Великого Шевченка перекладені більш як ста мовами народів світу. Величезну роль відіграла творчість поета у розвитку культури західного та південного слов’янства. Поезії Тараса Шевченка високо оцінені у творах відомих письменників: І.Тургенєва, М. Некрасова, Л. Толстого, М. Добролюбова. Кобзар знайшов свого читача не лише в більшості країн Європи, але й далеко за її межами – в США, Канаді, Індії, Китаї, Японії тощо. І навіть Джон Ф. Кеннеді у свій час сказав: «Я радий, що можу додати свій голос до тих, хто вшановує великого українського поета».

Минуло 199 років від дня народження Т. Г. Шевченка – славного сина українського народу, але й нині його слово живе серед нас. Адже саме він відкрив світові національне буття українців, виконавши тим самим свою історичну місію генія і національного пророка. Поет відстояв честь свого народу і вказав йому шляхи подальшого буття. Тому, безперечним є те, що сьогодні, коли відбувається духовне відродження національної культури і освіти, всі повинні глибше відкривати для себе його скарбницю, багату на творчість, яку неможливо повторити.

Популяризація творчості Тараса Шевченка серед сучасного молодого покоління, представлення літературно-художньої спадщини митця у всій її багатогранності, пронизаності великою національною ідеєю та наповнюваності високим духовним змістом є важливим і актуальним напрямом діяльності педагогів навчальних закладів.

На виконання Указу Президента України від 11.04.2012 № 257 «Про додаткові заходи з підготовки та відзначення 200-річчя від дня народження Т. Г. Шевченка», розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 № 167 «Про затвердження плану заходів з підготовки до відзначення 200-річчя від дня народження Т. Г. Шевченка та 150-річчя від дня його перепоховання», відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 08.07.2013 № 1/9-480 «Про організацію виховної роботи в навчальних закладах у 2013-2014 навчальному році» та з метою відзначення 200-річного ювілею видатного поета в позашкільних та загальноосвітніх навчальних закладах Київщини рекомендуємо провести низку мистецьких, виховних, просвітницьких, краєзнавчих та спортивних заходів.

Орієнтовні форми та тематика проведення виховних заходів

Краєзнавча та пошуково-дослідницька робота за напрямками: «Із духовної криниці», «Свята спадщина» у рамках Всеукраїнської туристсько-краєзнавчої експедиції «Моя Батьківщина – Україна». Юними краєзнавцями проводяться дослідження діяльності видатних українців, їх досягнення та відкриття в усіх сферах людського життя. Учасники експедиції в архівах, музеях, громадських організаціях збирають матеріали про славетних людей свого краю, ілюстративний та друкований матеріал про відомих співвітчизників, інформують громадськість про проведення науково-дослідницької пошукової роботи через засоби масової інформації.

Конференція юних краєзнавців, членів пошукових загонів та об’єднань, присвячена 200-річчю від Дня народження Тараса Григоровича Шевченка. Учасники представляють результати пошукових робіт про віхи життя та творчості Тараса Григоровича Шевченка та їх зв'язок з історією рідного краю, знайомлять з розробленими та здійсненими тематичними туристсько-краєзнавчими маршрутами, екскурсіями тощо.

Тематичні екскурсії з вихованцями навчальних закладів: «Черкащина – колиска Тараса Шевченка», «Київщина – Шевченківський край», «Тарас Шевченко і моє місто», «На вічнім шляху до Шевченка». Під час екскурсії діти не тільки засвоюють нові знання, а й поглиблюють, розширюють наявні, здобувають уміння і навички їх застосування. Екскурсії дають можливість для комплексного використання методів навчання, допомагають виявити практичну значимість знань, сприяють ознайомленню учнів з досягненнями науки, допомагають залучити вихованців до простих досліджень, також екскурсії є ефективним засобом виховання учнів, зокрема їх емоційної сфери.

Розробка туристсько-краєзнавчих маршрутів «Тарасовими стежками по Київщині», екскурсійних маршрутів «Улюблений куточок поета».Туристські маршрути допомагають найбільш ефективно використовувати вільний час вихованців, підвищувати їх куль­туру,розширювати світогляд, оздоровлювати. При розробці туристського маршруту слід чітко поставити його мету і завдання, врахувати найбільш важливі особливості – на­сиченість пізнавальними елементами, спосіб пересування, можливості учасників походу чи екскурсії тощо.

Читацькі конференції: для дітей віком 10-12 років – бесіди з висловлювання власного ставлення дітей до конкретного твору поета-драматурга, читання напам’ять уривків із творів, постановка інсценівок або перегляд діафільмів, кінофільмів; для дітей віком 15-18 років – виступи з доповідями, повідомленнями, в яких висвітлюються власні міркування про моральні риси, якості та вчинки персонажів, аналізуються художні особливості творів. Такий важливий засіб пропаганди художньої та науково-популярної літератури серед дітей допомагає їм глибше зрозуміти зміст, поетику твору, прищеплює літературно-естетичні смаки.

Тематичні вечори, вечори запитань і відповідей. Заходи супроводжуються демонстрацією кінофільмів, виступами запрошених гостей. У підготовці й проведенні беруть участь самі діти.

Ранки-зустрічі, літературні вікторини. Здебільшого практикуються у роботі з дітьми молодшого шкільного віку.Для участі запрошують відомих людей, письменників, літературознавців та ін. Водночас важливо підтримувати активність дітей у підготовці та проведенні відповідних заходів.

Шевченківські тижні, Шевченківські дні, присвячені життю та творчості Тараса Григоровича Шевченка: урочисті лінійки, прослуховування поезій, дум, пісень; конкурси рефератів, ілюстрацій до улюблених творів, конкурс на кращий лист Тарасу Григоровичу Шевченку, перегляд та обговорення кінофільмів та мультимедійних матеріалів.

Пошукова робота з дослідження творчої спадщини Кобзаря та на основі отриманих матеріалів упорядкування експозицій у музеях навчальних закладів: «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття», «Шевченко і Київщина».

Заходи щодо впорядкування вулиць, які носять ім’я Тараса Шевченка, та прилеглих до них територій.

Підготовка та написання науково-дослідницьких робіт Малої академії наук, що розкривають життєвий та творчий шлях Тараса Шевченка: «Жінки у житті поета», «Сирітська доля у творчості Шевченка», «Тарас Шевченко і музика», «Шевченко у художньому і документальному кіно».

Розробка та ралізація дослідницьких проектів «Шевченко очима місцевих художників та майстрів народного мистецтва», «Духовна спадщина Великого Кобзаря» та ін.

Розробка веб-проектів: «Шевченко і сучасність», «Шевченко-online».

Виставки стінної преси: «Шевченко сьогодні», «Художнє слово Великого Кобзаря», «Доля видатного драматурга».

Конкурс на кращі ілюстрації до поезії Т. Г. Шевченка: «Стежками художніх образів поета».

Екскурсії до бібліотек та організація і проведення спільних культурно-просвітницьких, мистецьких програм:

книжкові виставки «Шевченкова творчість», «Життя відомого прозаїка і художника Тараса Шевченка», «Тарас Шевченко – син усієї України»;

інформаційні хвилинки «Шевченко з нами назавжди»;

літературні Шевченківські читання: «Вінок Кобзареві», «Сторінками Кобзаря»;

літературно-музичні композиції «Тарасові музи»;

літературні вечори: «Шевченкове слово в віках молодіє», «Тарасовими стежками»;

літературно-географічна подорож «Тарасова дорога рідним краєм»;

презентація «Кобзарів» із бібліотечних фондів «Духовна скарбниця українського народу»;

інтелектуальні турніри, конкурси, вікторини щодо творчості Шевченка «Чи знаємо ми Великого Кобзаря?».

У рамках проведення виховних заходів та під час їх розробки доцільним є використання доступних сучасних інтернет-ресурсів, які збагачують зміст заходу, додають сучасності та викликають справжній інтерес у дітей. Перегляд відеофільмів, фото- та відеоматеріалів сприятиме формуванню у юного покоління загальних явлень, розширенню їхнього світогляду засобами візуалізації.

Перелік інтернет-ресурсів, рекомендованих для використання

в організації та проведенні виховних заходів

Веб-сайт департаменту освіти і науки Київської облдержадміністрації (рубрика «200-річчя від дня народження Тараса Шевченка» – http://www.kyiv-oblosvita.gov.ua/200-richchya-vid-dnya-narodzhennya-tarasa-shevchenka).

Веб-сайт Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів ( рубрика «Відзначення 200-річчя від дня народження Тараса Григоровича Шевченка» http://www.kristti.com.ua/detail_anons.php?id=85).

Веб-сайт Національного музею Тараса Шевченка (віртуальний музей – http://museumshevchenko.org.ua/page.php?id=18, віртуальні екскурсії творчістю Т. Г. Шевченка – http://museumshevchenko.org.ua/page.php?id=84, розділ «Музей-дітям!» – http://museumshevchenko.org.ua/page.php?id=88).

Музейний портал (віртуальний тур Будинком-музеєм Тараса Шевченка на Майдані Незалежності – http://museum3dtours.com/php/point.php?idm=10&l=ua&parent=point, віртуальні тури у розділі «Шевченківськими місцями» http://museum3dtours.com/php/museums.php?city=0&country=0&chapter=3&l=ua).

Онлайн-кінотеатр MEGOGO.NET (біографічний фільм про життя та творчість видатного українського поета-художника Т. Г. Шевченка – http://megogo.net/ru/view/17417-taras-shevchenko.html).

Веб-сайт Тараса Григоровича Шевченка – http://taras-shevchenko.in.ua/ (серед розділів сайту: «Біографія Шевченка», «Картини Шевченка», «Публікації і статті», «Документальне кіно», «Художні фільми», «Портрети і фото»).

Енциклопедія життя і творчості Тараса Шевченка – http://www.t-shevchenko.name/uk/Guide.html.

Електронна версія «Шевченківської енциклопедії». Інститут літератури ім. Т.Шевченка НАНУ - http://www.shevchcycl.kiev.ua/.

Веб-сайт Національного заповідника «Батьківщина Тараса Шевченка» - http://www.batjkivshhyna-tarasa.com.ua/index.html.

Проведення зазначених заходів сприятиме гідному вшануванню пам’яті Тараса Григоровича Шевченка, збагаченню знань сучасного молодого покоління про життєтворчість видатного поета-драматурга як зразковий приклад духовного саморозвитку особистості людини.

Список використаних джерел

Українські підручники онлайн [Електронний ресурс] : Web-сайт. – Режим доступу: http://pidruchniki.ws

Луганская обласная научная библиотека им. А. М. Горького [Електронний ресурс] : Web-сайт. – Режим доступу: http://www.library.lg.ua/rus/index.php

«Ізборник». Історія України IX-XVIII ст. Першоджерела та інтерпретації. Електронна бібліотека давньої української літератури [Електронний ресурс] : Web-сайт. – Режим доступу: http://izbornyk.org.ua

Жадько В. Мені тринадцятий минало … / В. Жадько // Освіта. – 2013. – № 15-16. – С. 12

Сидорчук М. Ми усі – його нащадки / М. Сидорчук // Освіта. – 2013. – № 15-16. – С. 11

Цимбалюк Н. Нове життя будуємо, голосКобзарячуємо! Вечір пам’яті / Н. Цимбалюк, Л. Цимбалюк // Шкільний світ. – 2013. – № 3. – С. 9-12

Фецатчин А. С. Ми – нащадки Кобзаря (виховний захід до Дня народження Т. Г. Шевченка, 7-9 кл.) / А. С. Фецатчин // Виховна робота в школі. – 2013. – № 2. – С. 24-28

Кiлькiсть переглядiв: 561

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.

/Files/images/ato/YngsNCPRz0A.jpg

/Files/images/metodkabnet/razdelitel_33.gif

Директор школи Корнієнко Олександр Григорович 5-71-62
 Заступник директора з виховної роботи Симоненко Лариси Борисівни 5-23-66  Соціальний педагог школи Берлюти Оксани Вікторівни 5-23-66  Психолог школи 5-23-66
 Кримінальна міліція у справах неповнолітніх тел. 5-29-86  Районний відділ освіти тел. 5-70-76  Служба у справах неповнолітніх тел. 5-58-76  Соціальна служба у справах сім’ї, молоді та спорту тел. 5-44-40  Відділ у справах сім’ї, молоді та спорту тел. 5-13-06  Управління праці та соціального захисту населення. Відділ звернення громадян та соціальних виплат дітей та молоді тел. 5-26-38  Відділ з призначення допомоги тел. 5-60-39
Гаряча лінія
 Всеукраїнська дитяча лінія тел. 0-800-500-21-81 ( безкоштовно, анонімно )  Кабінет « ДОВІРИ » тел. 5-44-40 ( анонімно )  Комітет сприяння захисту прав дитини м. Київ, тел. 295-26-96  Всеукраїнський комітет захисту прав людини м. Київ, пров. Шевченка 13/21-в. к.8,тел. 228-87-83  Міжнародний Гуманітарний Центр „Розрада”, тел 234-83-68  Національна «гаряча лінія» з питань насильства та захисту прав дітей: тел. 0-800-500- 33 -50  Телефон довіри з питань допомоги жертвам насилля у сім’ї : тел. 044– 451- 5- 451  Урядова телефонна «гаряча лінія»: 0-800-507-309

Дата останньої зміни 04 Квітня 2024

Цей сайт безкоштовний!